ئادەمىيلىك ھايات مىزانى
( ئا. مۆلجەرلى )
5- « ئادەمىيلىك ھايات مىزانىدىكى يېڭى جەمىيەت بەرپا قىلىش باسقۇچى »
ئادەمىيلىك ھايات مىزانىدىكى يېڭى جەمىيەت بەرپا قىلىش باسقۇچى _ بۇ باسقۇچ ھەربىر كىشىنىڭ ئۆز-ئۈزىگە خوجا-مۇستەقىل ھايات يۇلىنى داۋاملاشتۇرىشى ئۈچۈن مەۋجۇت بولمىسا بولمايدىغان بىردىنبىر مۇھىم جەمىيەت قۇرۇلمىسى بۇلۇپ، بۇنداق جەمىيەتنىڭ قۇرۇلىشى ئەلۋەتتە شۇ جەمىيەتتىكى مەۋجۇت كىشىلەرنىڭ ئۆزلىرى ئۈچۈن،
شۇنداقلا كېلەچەك يېڭى ئەۋلاتلارنىڭ ئۆز-ئۆزىگە خوجا بۇلۇپ مۇستەقىل ياشاش ئىمكانىيەت يۆللىرىنى ھازىرلاپ بېرىش ئۈچۈن ئېلىپ بېرىلىدىغان بىر دەۋىر ئاممىۋى خەلىق ھەركىتىدىن ئىبارەت. بۇنداق يېڭى جەمىيەتنى بەرپا قىلىش ئۈچۈن، چۇقۇم بىر مۇستەقىل جەمىيەتنىڭ قۇرۇلىشىنى ھەقىقى ئارزۇ قىلىدىغان كېلەچەكتە ئۆز-ئۆزىگە خوجا بۇلۇپ ياشاشنىڭ بارچە ئىمكانىيىتى ھازىرلاشقا دائىم تەييار بۇلىدىغان بىر بۆلۈك ئاكتىپ-ئاۋانگارىت، ئاممىۋى جامائەت گۇرۇپپىسى تەشكىللىنىشى لازىم . مەزكۇر گۇرۇپپا ئەزالىرىنىڭ شۇ ئالى تەلەپكە لايىق تەربىلىنىپ چىقىشى ئۈچۈن، ئالدى بىلەن ھەربىر كىشى بۇخىل روھى تەلىم-تەربىيەنى ئۆز ئائىلىسىدىن باشلىشى تېخىمۇ مۇھىم. چۈنكى بۇنداق روھى تەلىم-تەربىيە شۇ يېڭى جەمىيەتنىڭ جىددى تەقەززا قىلىدىغان ئاساسى ۋاستەلىرىدىن بۇلۇپ، بۇ ۋاستىنى ھەربىر ئائىلىنىڭ يىتەكچىسى بولغان ئاتا-ئانا ئالدى بىلەن ئۆزلىرىنى ۋە پەرزەنتلىرىنى يۇقىردا تىلغا ئېلىنغان ھەقىقى ئادەمىيلىك ھايات مىزانلىرىنىڭ بارلىق كۆرسەتمىلىرىگە ئويغۇن ۋاستىلارنى ئۆزلىرىگە ئەمىلى تەتبىقلىغان بۇلىشى، كېلەچەك يېڭى جەمىيەت بەرپا قىلىش يۇلىغا داغدام قەدەم باسالايدىغان ئىرادىلىك، جەڭگىۋار، سۇنماس مەنىۋى روھقا ئىگە، كېلەچەككە ئۈمىدۋار، ئالى غايىلىك ، پاك روھ بىلەن قۇرۇلغان بىر ئائىلە جامائىتى بۇلىشى ھەممىدىن مۇھىم .
شۇنداقلا كېلەچەك يېڭى ئەۋلاتلارنىڭ ئۆز-ئۆزىگە خوجا بۇلۇپ مۇستەقىل ياشاش ئىمكانىيەت يۆللىرىنى ھازىرلاپ بېرىش ئۈچۈن ئېلىپ بېرىلىدىغان بىر دەۋىر ئاممىۋى خەلىق ھەركىتىدىن ئىبارەت. بۇنداق يېڭى جەمىيەتنى بەرپا قىلىش ئۈچۈن، چۇقۇم بىر مۇستەقىل جەمىيەتنىڭ قۇرۇلىشىنى ھەقىقى ئارزۇ قىلىدىغان كېلەچەكتە ئۆز-ئۆزىگە خوجا بۇلۇپ ياشاشنىڭ بارچە ئىمكانىيىتى ھازىرلاشقا دائىم تەييار بۇلىدىغان بىر بۆلۈك ئاكتىپ-ئاۋانگارىت، ئاممىۋى جامائەت گۇرۇپپىسى تەشكىللىنىشى لازىم . مەزكۇر گۇرۇپپا ئەزالىرىنىڭ شۇ ئالى تەلەپكە لايىق تەربىلىنىپ چىقىشى ئۈچۈن، ئالدى بىلەن ھەربىر كىشى بۇخىل روھى تەلىم-تەربىيەنى ئۆز ئائىلىسىدىن باشلىشى تېخىمۇ مۇھىم. چۈنكى بۇنداق روھى تەلىم-تەربىيە شۇ يېڭى جەمىيەتنىڭ جىددى تەقەززا قىلىدىغان ئاساسى ۋاستەلىرىدىن بۇلۇپ، بۇ ۋاستىنى ھەربىر ئائىلىنىڭ يىتەكچىسى بولغان ئاتا-ئانا ئالدى بىلەن ئۆزلىرىنى ۋە پەرزەنتلىرىنى يۇقىردا تىلغا ئېلىنغان ھەقىقى ئادەمىيلىك ھايات مىزانلىرىنىڭ بارلىق كۆرسەتمىلىرىگە ئويغۇن ۋاستىلارنى ئۆزلىرىگە ئەمىلى تەتبىقلىغان بۇلىشى، كېلەچەك يېڭى جەمىيەت بەرپا قىلىش يۇلىغا داغدام قەدەم باسالايدىغان ئىرادىلىك، جەڭگىۋار، سۇنماس مەنىۋى روھقا ئىگە، كېلەچەككە ئۈمىدۋار، ئالى غايىلىك ، پاك روھ بىلەن قۇرۇلغان بىر ئائىلە جامائىتى بۇلىشى ھەممىدىن مۇھىم .
يۇقارقىدەك مەنىۋى-روھ ۋە ئالى غايە بىلەن قۇراللانغان ئائىلە ئەزالىرى، مەزكۇر يېڭى جەمىيەتنى ئالدى بىلەن ئۆز ئائىلىسىدە قۇرۇپ چىقىدىغانلىقى مۇقەررەر . بۇنداق ئائىلىنىڭ ئۆز-ئارا ئېلىپ بارغان ئائىلىۋى تەرتىپ-تۈزۈملىرى، پىكىر كۆز-قاراشلىرى، كېلەچەك نىشان-غايىلىرى تامامەن بىردەكلىكە ئىگە بولغان بۇلۇپ، بۇلار ھەر ۋاقىت ئۆزلىرىنىڭ يېقىنلىرىنى، قەۋىم-قېرىنداشلىرىنى، ھەمدە شۇ جەمىيەتتىكى تەغدىرداش قېرىنداشلارنىڭ كېلەچەك ھاياتىنىنىڭ پارلاق بۇلىشىنى ئويلايدۇ. ئۆزىنىڭ ئالى غايە ۋە ئىلغار پىكىرلىرىنى ئۆزلىرىنىڭ يېقىنلىرى بىلەن ئورتاقلىشىدۇ. ئۆزلىرىگە قەلىبداش-پىكىرداش بولغان كۆپلىگەن ئاق كۆڭۈللەر بىلەن يېقىندىن باغلىنىش قۇرىدۇ . ئۇلارنىڭ توغرا تاللاش ۋاستىلىرىنىڭ ئىجابى تەسىرىدە، مەزكۇر پىكىرداشلارمۇ ئەنە شۇ تەرىقىدە ئۆز ئەتىراپىغا كۆپ ساندا ئىشەنچىلىك سىرداش دوستلارنى توپلاشقا باشلايدۇ.
مانا مۇشۇنداق دادىل ئىلگىرلەش نەتىجىسىدە، كېلەچەك يېڭى جەمىيەت بەرپا قىلىش غايىسىگە ئىگە، مىڭلىغان سىرداش-پىكىرداش، ئاۋانگارىتلار جامائىتى شەكىللىنىدۇ . بۇنداق ئالى غايە ۋە سۇنماس روھ بىلەن مۇجەسسەملەنگەن ئىلغار پىكىرلىك ئاۋاڭارىتلار بىرلىككە كەلگەن جامائەت قوشۇنى، دەل بىز يۇقىرىدا ئوتتۇرغا قويغان "ئادەمىيلىك ھايات مىزانىدىكى يېڭى ھايات، يېڭى تۇرمۇش، يېڭى ئائىلە، يېڭى ئەۋلاد ۋە يېڭى جەمىيەت بەرپاقىلىش" غايىسىنىڭ ئاساسى ۋاستەلىرىنى توغرا تاللىغان ۋە ئۇنىڭ ماددى-مەنىۋى ھازىرلىقلىرىنى ئەمىلى تەييارلىغان ئىخلاسمەن مۇسۇلمانلار جامائىتى بىرلىكىدىن قۇرۇلغان بۇلىدۇ .
بىراق بىز ئۇيغۇر مۇسۇلمانلىرى ئىسلام دىننى قۇبۇل قىلغان ۋە بۇ دىننىڭ ئىلاھى كۆرسەتمىلىرىگە ئەگىشىپ ئەمەل قىلىپ كېلىۋاتقىنىمىزغا مىڭ يىللاردىن ئاشقان بولسىمۇ، يەنىلا بۇ مۇقەددەس ئىسلام دىننىڭ ھەقىقى تەلەپ ۋە تەققەززالىرىغا ئويغۇن بىر ھايات مىزانىدا ياشىيالماي كېلىۋاتىمىزغا نەچچە ئەسىر بولدى . بۇنداق بۇلۇشنىڭ سەۋەپلىرىنى قىسقىچە ئەسلەيدىغان بولساق، "ئاتاغلىق دىنى يىتەكچىمىز، پەخىرلىك خاقانىمىز "سۇلتان ساتۇق بۇغراخان" دەۋرى ھۆكۈم سۈرگەن نەچچە ئەسىرلىك شانلىق دەۋرىمىز بىلەن، ئۇ خانلىقىمىزنىڭ ئاخىرلىشىشىدىن كېيىن مۇسۇلمان مىللىتىمىز دۇچ كەلگەن ئىچكى-تاشقى ئۆزگۈرۈشلەر، ھەتتا يۇرتىمىزغا قىلىنغان تاشقى ھۇجۇملار، ئۇ ھۇجۇملارغا ئەمىلى قارشى تۇرۇش جەريانلىرىدا، ئەزىز مۇسۇلمان مىللىتىمىزنىڭ كۆرسەتكەن جەڭگىۋارلىق روھى ۋە ئۇلارنىڭ بۈيۈك غەلبىلىرى ئاشكارە دەلىل بۇلالايدۇ ئەلۋتتە .
ئەينى ۋاقىتتا، يۇرتىمىزغا قىلىنغان ئاشكارە ۋە يۇشۇرۇن سۈيىقەستلەرگە شۇ دەۋرىنىڭ دىنى ئالىم ۋە يۇرت پىشىۋالىرى، يىگىت باشلىرى سەپنىڭ ئالدىدا تۇرۇپ بىۋاستە يىتەكچىلىك قىلىش بىلەن، دۈشمەنلەرگە ئەجەللىك زەربە بېرىپ، دۈشمەنلەرنى ئەسىرلەر بۇيى "مۇنقەرىز" قىلىپ، ۋەتىنىمىزگە تۆلەم تۆلەشكە مەھكۇم قىلغان بولسا، ھازىرقى دەۋرىمىزدىكى ئۇيغۇر مۇسۇلمانلىرى ئىنسانىيەت دۇنياسى چىدىغۇسىز دەرىجىدە ئازاپ-كۈلپەتلەر ئىچىدە چەكسىز قانلىق قىرغىنچىلىققا ئۇچراپ، قان دەرياسىغا مۈلۈنۈپ ياتقان ۋەزىيەتتە، ئەنە شۇ تاجاۋۇزچىلارغا قارشى تۇرىدىغان جەڭگىۋار پىدائىلار قوشۇنىنى يىتەكلەش ۋە ئۇلارنىڭ ئەمىلى ھەركەت سەپلىرىدە ئالغا قاراپ ماڭىدىغانلار يۇرتىمىزنىڭ ئاتاغلىق دىنى زاتلىرى، يۇرت پىشىۋالىرى ۋە يىگىت باشلىرى بولماستىن، بەلكى مىللىتىمىزنىڭ ئاددى-ساددا، ئاق كۆڭۈل، جەڭگىۋار، جاسارەتلىك، جاپاكەش دەھقانلار تەبىقىسى بولۇپ كەلدى .
بىچارە مۇسۇلمان خەلقىمىزگە ھەقىقى يىتەكچىلىك قىلغان ئاز ساندىكى جەڭگىۋار، جاسارەتلىك، دىنى ئالىم ۋە قارى قۇرئانلارنىڭ ئېلىپ بارغان ئەمىلى ھەركەتلىرىنى يېقىندىن قوللاپ-قۇۋۋەتلەپ ياردەم بېرىش ئورنىغا، ئۇلارنى تۈرلى باھانىلەر بىلەن ئېيىپلاپ - كەمسىتىپ، ئۇلارغا ئەگەشكەنلەرنىڭ بېشىنى قايمۇقتۇرۇپ، ئۇلارنىڭ سېپىدىن يىراقلاشتۇرش قاتارلىق ئىچكى ھەسەخورلۇق پاجىئەلىرى يۈز بەردى. ھەتتا دۈشمەنلىرىمىزنىڭ تىلى بۇيىچە ئۇ مۇجاھىدلارنى "تېرورچى" دىگەن تەتۈر تەشۋىقاتلار بىلەن، ئاۋام خەلىققە غەلىتە مەخلۇقلار قىلىپ كۆرسۈتۈلدى.
بىچارە مۇسۇلمان خەلقىمىزگە ھەقىقى يىتەكچىلىك قىلغان ئاز ساندىكى جەڭگىۋار، جاسارەتلىك، دىنى ئالىم ۋە قارى قۇرئانلارنىڭ ئېلىپ بارغان ئەمىلى ھەركەتلىرىنى يېقىندىن قوللاپ-قۇۋۋەتلەپ ياردەم بېرىش ئورنىغا، ئۇلارنى تۈرلى باھانىلەر بىلەن ئېيىپلاپ - كەمسىتىپ، ئۇلارغا ئەگەشكەنلەرنىڭ بېشىنى قايمۇقتۇرۇپ، ئۇلارنىڭ سېپىدىن يىراقلاشتۇرش قاتارلىق ئىچكى ھەسەخورلۇق پاجىئەلىرى يۈز بەردى. ھەتتا دۈشمەنلىرىمىزنىڭ تىلى بۇيىچە ئۇ مۇجاھىدلارنى "تېرورچى" دىگەن تەتۈر تەشۋىقاتلار بىلەن، ئاۋام خەلىققە غەلىتە مەخلۇقلار قىلىپ كۆرسۈتۈلدى.
مانا مۇشۇنداق پىتنە ئېغۋا، تەتۈر تەشۋىقاتلار نەتىجىسىدە، خەلقىمىز بىلەن ئىخلاسمەن مۇجاھىدلار ۋە ئۇلارنىڭ ئۇپۇزلۇق كىشىلىرى ئارىسىدا داىم بىر بوشلۇق پەيدا بولۇپ كەلدى. شۇ سەۋەپلەردىن نەچچە قېتىملىق ئەمىلى ھەركەت باشلانغاندا، يۇرتىمىزنىڭ كۆپلىگەن ئاتاغلىق دىنى زاتلىرى ۋە يۇرتنىڭ ئاتاغلىق پىشىۋالىرى دائىم سەپنىڭ ئارقىسىغا يۇشۇرنىۋالدى. ياكى بولمىسا ئۆزلىرىنىڭ ئورۇنسىز "باھانە-ئۆزۈر" سەۋەپلىرىنى ئوتتۇرغا قۇياشتى. بەزىبىر "ئاغزىدا ئىمان - يۈرىگىدە مەرەز كېسىلى بار" مۇناپىقلار ئوچۇق ئاشكارە ھالدا مۇجاھىدلار ۋە مۇسۇلمان مىللىتىمىزنىڭ زىيىنىغا پىكىر قىلىپ، "كىمكى بۇ دۇنيادا بىر كاپىرنىڭ بىر سوملۇق مال-مۈلكىگە زىيان سالىدىكەن، قىيامەت كۈنى ئۇنىڭ ئىمانى شۇ كاپىرغا ئېلىپ بېرىلىدۇ" دىگەن خاتا تەشۋىقاتىنى مەسجىد-مۇنبەرلىرىدە دائىم سۆزلەپ، تاجاۋۇزچى-زالىملارنىڭ يۇرتىمىزدا تېخىمۇ يىلدىز تارتىشىغا، ھەتتا ئۇ زالىملارنىڭ قانلىق ھەركەتلىرىنىڭ مۇسۇلمان مىللىتىمىز ئۈستىدىن دائىم يۈرگۈزىلىشىگە ئاشكارە ياردەملەشتى.
ئۇنداق خائىنلىققا قارشى يۇرتىمىزدا ئېلىپ بېرىلغان بىرقىسىم تازىلاش "مۇناپىقلارنى جازالاش" ھەركىتىنى باشلىغان پىدائىلىرىمىز، يەنە شۇ مۇناپىقلارنىڭ ئاۋام خەلىق ئارىسىدا ئېلىپ بارغان قارشىلىق پىكىر-تەشۋىقاتلىرىنىڭ ئېغىر زەربىسىگە ئۇچىراپ، ئاخىردا تاجاۋۇزچى زالىملارنىڭ تۇرمىلىرىغا تاشلاندى . يەنە كۆپلىگەن پىدائىلىرىمىز شۇ يولدا ئالى مەرتىۋەلىك شېھىدلىك مەقامىدىن ئورۇن ئالدى .
مەزلۇم مىللىتىمىز ئارىسىدا، يەنە شۇنداق ئىمانسىز "مۇناپىقلار" نىڭ خائىنلىق ھەركەتلىرىنىڭ ئاشكارە داۋام قىلىۋاتقانلىقىنى "5-ئىيۇل خەلىق قوزغىلىڭى" دىن كېيىن " شۇ بۈيۈك ھەركەتكە ۋە شۇ ھەركەتكە قاتناشقانلارغا قاترىتا" مۇناپىقلارنىڭ "ئۇ ئىسيانچىلارنى قاتتىق جازالىسا بولىدۇ" دىگەن جۆيلىشلىرىدىن ھەممەمىزگە ئاشكارىلانغان بولسىمۇ، بىراق ئۇ مۇناپىقلارغا ئەمىلى جازا بېرىدىغان بىرەر "پىدائىلار گۇرۇپپىسى" تەشكىللەنمىگەنلىكى، تەشكىللەنگەن بولسىمۇ ئۇلارغا ئارقا تىرەك بۇلىدىغان بىرەر ياردەمچى، ئاۋانگارىتلار جامائىتى شەكىللەنمىگەنلىكى ئۈچۈن، خەلقىمىز ئارىسىدا، ھەربىر سۆز-ھەرىكەت قىلىشتا دائىم ئەتىراپىدىكىلەردىن ئەندىشە-گۇمان قىلىدىغان ۋە بىربىرىگە ئىشىنەلمەيدىغان ئەھۋاللار شەكىللىنىشكە باشلىدى.
مەزلۇم مۇسۇلمان مىللىتىمىزنىڭ نۆۋەتتىكى ئىشەنچىسىزلىك تەشۋىشلىرىنى كەتكۈزۈش ۋە كېلەچەككە بولغان ئىشەنچىنى، شۇنداقلا يېڭىدىن قۇرماقچى بولغان مۇستەقىل "يېڭى جەمىيەت بەرپا قىلىش" ئارزۇلىرىمىزنى ئەمىلىلەشتۈرۈش، كېلەچەك ئالى-غايە ۋە پارلاق نىشانلىرىمىزغا تېزراق يىتىشىمىز ئۈچۈن، ھەربىر ۋەتەنداش ئۆزلىرىنىڭ ماددى ۋە مەنىۋى روھى ئۇزۇق ۋاستىلىرىنى تاللاشتا، چوقۇم "ئۇلۇغ يولباشچىمىز مۇھەممەد ئەلەيھىسسالام كۆرسەتكەن ئىسلام تەلىماتىنىڭ" ئادەمىيلىك ھايات مىزانىغا مۇۋاپىق تاللىشى، بۇ يولدا كەلگەن ھەرقانداق ئەزىيەت-كۈلپەتلەرگە قەتتى باش ئەگمەسلىكى، بۇ يولدا تۈرلى مۇسىبەتلەرگە يۇلۇققانلارغا ھەر-تەرەپتىن ياردەمدە بۇلىشى كېرەك !. ئەگەر ھەربىر كېلەچەككە ئۇمىدۋار بولغان ئۇيغۇر مۇسۇلماننىڭ تۇتقان يۇلى ۋە ئۇنىڭ تاللاش مىزان-پىرىنسىپى مەزكۇر كۆرسەتمىگە "ئىسلام قېرىنداشلىقى تەلىماتىغا" ئويغۇن بولمايدىكەن، بۇ كىشىنىڭ قەلبىدە ئورۇن ئالغىنى، ماقالىنىڭ باشبۆلىمىدە تىلغا ئېلىنغان "5-تۈرلى سەلبى" ئامىللارنىڭ بىرەرسى ئۇنىڭ ۋۇجۇدىدا مەۋجۇت ئىكەنلىكىنى كۆرسىتىدۇ .
كۈنىمىزدە، مىللىتىمىزنىڭ كېلەچەك ھۆر ھاياتى ئۈچۈن ئەمىلى تەييارلىق قىلىش "يېڭى جەمىيەت بەرپا قىلىش" تىن ئىبارەت ئالى غايىگە ئىگە بولغان ۋە شۇنداق ئارزۇلار بىلەن ھاياتىنى داۋاملاشتۇرۇپ كېلىۋاتقان ئاۋانگارىتلار قوشۇنى، ۋەتەن سىرتىدىكىلەرگە قارىغاندا يەنىلا ۋەتىنىمىز ئىچىدە مىليۇنلارچە مەۋجۇت. مەسىلەن 5-ئىيۇل ۋەقەسىدە ئېغىر يارلانغانلارنىڭ ھاياتىنى ساقلاپ قېلىش ئۈچۈن، ئۆيلىرىنىڭ ئاستىدا، سەي-كۆكتات گەمىلىرىدە، تونۇرنىڭ تېگىدىكى ئورىدا، ھەتتا ئۆيلىرىنىڭ ئىچىنى دەرھال بىرەر مېتىر تۇساپ، شۇ مەخپى ئورۇندا داۋالاپ ساقلىغانلارمۇ يەنىلا شۇ قانلىق دەريانىڭ ئوتتۇرسىدا، قورقۇنۇشلۇق قان شاۋقۇنلىرىنى ئاڭلاپ تۇرىۋاتقان مەزلۇم مىللىتىمىز بولدى. بۇندىن كېيىنمۇ يەنە شۇ جەڭگىۋار، جاسارەتلىك، قەلىبلىرى ئىمان-ئىسلامنىڭ ئۇلۇغ روھى قۇۋۋىتى بىلەن ئۇزۇقلانغان، يۈكسەك روھقا ئىگە، ئاللاھتىن باشقىغا باش ئەگمەيدىغان ئەزىز مۇسۇلمان مىللىتىمىز بۇلالايدۇ .
ئەمما ئاسمىنى كەڭرى، چەت-ياقىلاردا ياشاۋاتقان مىڭلارچە ۋەتەنداشلىرىمىز پەقەتلا يۈرەك ئازابىدا كۆز يېشى قىلىپ، قاتتىق ۋاقىراپ نارازىلىق بۈلدۈرۈشتىن باشقا، ئۇلارغا يەنە قانداق ياردەمدە بۇلالىدۇق ؟.
قايسى بىر شېھىد بولغان قېرىنداشلارنىڭ يىتىم ئائىلە-باللىرىغا قانچىلىك ماددى ياردەم يوللىيالىدۇق ؟ .
قايسى بىر دۆلەتتە ياشاۋاتقانلار شۇلارغا ياردەم قىلىش ئۈچۈن، قايسى دۆلەتلەردە "5-ئىيۇل شېھىدلەر ئائىلىسىگە ياردەم" توپلاش نامىدا، بىرەر ياردەم كامپانىيەسى ئېلىپ بارالىدۇق ؟ .
ئەسلىدە بۇنداق پائالىيەتلەرنى ئېلىپ بېرىش، مەزلۇم ئۇيغۇر مىللىتىنىڭ مۇستەقىلىق داۋاسى ئۈچۈن زور ئەھمىيەتكە ئىگە بۇلۇپلا قالماي، مىللىتىمىزنىڭ كېلەچەككە بولغان ئىشەنچى ۋە ئالى غايىسىنىڭ كۈچىيىشىگە، شۇنداقلا مىللىتىمىزنىڭ كېلەچەك "يېڭى جەمىيەت بەرپا قىلىش" يۇلىنىڭ ماددى ۋە مەنىۋى تەييارلىقلىرىنىڭ ھازىرلىقلىرى ئەمەسمىدى ؟ .
مىڭ ئەپسۇسكى، ئۇنىڭ مىللىتىمىز ئارىسىدا ئىجابى تەسىرى يۈكسەك بۇلىدىغان "شېھىدلار ۋە پىدائىلار ئائىلىسىگە ئەمىلى ياردەم " توپلاش ھەركەتلىرى ۋەتەن سىرتىدا كۆرۈلمىدى.
مىڭ ئەپسۇسكى، ئۇنىڭ مىللىتىمىز ئارىسىدا ئىجابى تەسىرى يۈكسەك بۇلىدىغان "شېھىدلار ۋە پىدائىلار ئائىلىسىگە ئەمىلى ياردەم " توپلاش ھەركەتلىرى ۋەتەن سىرتىدا كۆرۈلمىدى.
نىمە ئۈچۈن ۋەتەن سىرتىدىكى "سىياسى تەشۋىقاتلارنى ئاساسى نىشان چىلغان" تەشكىلاتلار ئارىسىدا شۇنداق ئەمىلى ياردەم توپلاش پائالىيەتلىرى ئېلىپ بېرىلمىدى ؟
(1)- يىللار بۇيى زالىم-تاجاۋۇزچىلارنىڭ قانلىق-قىرغىنچىلىقى ئاستىدا جانسىز ئىڭراۋاتقان ئانا يۇرتىمىز "شەرقىيتۈركىستان"نىڭ، ۋە شۇ ۋەتەندە يۈرگۈزىلىۋاتقان قانلىق-قىرغىنچىلىق ئازابىنى تارتىۋاتقان مىليۇنلىغان قېرىنداشلىرىمىزنىڭ ئازاپلىق يۈرەك ساداسى، ئۇلارنىڭ كېچە -كۈدۈز ئىنتىلىۋاتقان ئەركىنلىك، مۇستەقىللىق ساداسى، ھۆر دۇنيادىكى ھەربىر ئۇيغۇرنىڭ ئائىلىۋى مەسىلىسىگە ئايلانمىغانلىقى.
(2)- بارچە شەرقىي تۈركىستانلىق ئۇيغۇرلارنىڭ ئائىلە-ئەزالىرى كېلەچەكتە ئۆز-ئۆزىگە خوجا بولۇپ، ئۆزىنىڭ مۇستەقىل دۆلىتىدە ياشاش، بۇنىڭ ئۈچۈن چۇقۇم ئۆز-ئارا "يېڭى جەمىيەت بەرپا قىلىش" غايىسىدىن ئىبارەت ئۇلۇغۋار ھەركەتكە ئەمىلى قەدەم باسمىسا بولمايدىغانلىق ئىدىيەسىنىڭ پىشىپ يىتىلمىگەنلىكى.
(3)- يىللار بۇيى ۋەتەنسىزلىك دەردىدە سەرسان ياشاۋاتقان ھەربىر ئۇيغۇر، ئۆزىنىڭ كېلەچەك مۇستەقىل ۋەتىنىنىڭ قۇرۇلىشى ئۈچۈن "يېڭى جەمىيەت بەرپا قىلىش" يۇلىنىڭ ماددى ۋە مەنىۋى ھازىرلىقلىرىنى يۇقىرى دەرىجىدە تەييارلاش، بۇ يولدا ئۆزىنىڭ بارلىقىنى ۋەتەن-مىللىتىنىڭ ھۆرلىكى ئۈچۈن خالىس تەقدىم قىلىش، بۇنىڭ ئۈچۈن قوللىنىشقا ئېھتىياجلىق بولغان تۈرلى يول ۋە ھەركەتلەر ۋاستىلىرىدىن ئۈنۈملۈك پايدىلىنىش، بۇ پايدىلىنىش ۋاستىلىرى ئارقىلىق مەزكۇر غايىنى ئەمەلگە ئاشۇرىش، بۇ ۋاستىلەردىن پايدىلىنىۋاتقانلارغا يېقىندىن ياردەمدە بۇلاش قاتارلىق مەسىلىلەرگە قارىتا ئوخشاشمىغان پىكىر-كۆزقاراش ئىختىلاپلىرىنىڭ، بىز ئۇيغۇر مۇسۇلمانلىرى ئارىسىدا تېخىچە مەۋجۇت بۇلىۋاتقانلىقى . يەنە كۆپلىگەن ۋەتەنداشلارنىڭ كاللىسى، كېلەچەككە بولغان "روھى ئۈمىدسىزلىك" تىن ئىبارەت يۇشۇرۇن چۈشەنچىنىڭ قاراڭغۇلىقىدا گاڭگىراپ تۇرۋاتقانلىقتىن ئىبارەت .
(4)- ئەڭ خەتەرلىك بولغىنى _ ئۇيغۇرلارنىڭ مۇستەقىللىق يولىدىكى بارلىق "ئىچكى-تاشقى" ھەركەت خەرىتىسىنى، بىز بىلەن ھېچقانداق يېقىنچىلىقى بولمىغان تاشقى جەمىيەت ئىنسانلىرىنىڭ سىزىقى ئاستىدا ئېلىپ بېرىش پىرىنسىپىنى قوللۇنۇش . بۇنداق نادانلىق ۋە بىچارە ئىنقىلاۋى ھەرىكەت تۇيغۇسى، دۇنيانىڭ ھىچبىر مۇستەملىكە دۆلەتلىرىدە ئېلىپ بېرىلغان ئەمەس. ھەتتا ئەڭ ئاجىز سەۋىيەدە سىياسى ھەرىكەت باشلىغان مەشھۇر ئافرىقا دايىسى "نېلسون ماندىلا"مۇ ئۇنداق سىياسى خەرىتىدىن پايدىلانمىغان . ئالدىمىزدىكى يۈز يىللىق تارىخى ئىنقىلاپلار جەريانىغا ۋە يېڭى ۋۇجۇتقا كەلگەن مۇستەقىل دۆلەتلەرنىڭ سىياسى يىتەكچىلىرىنىڭ تۇتقان يوللىرىغا قارايدىغان بولساق، ئۇلار تامامەن ئۆز خەلقىگە تايىنىپ ھەركەت قىلدى ۋە ئۆز خەلقىنىڭ تۆلىگەن چەكسىز بەدەللىرى نەتىجىسىدە ئۆز مۇستەقىللىقىغا ئېرىشتى .
(4)- ئەڭ خەتەرلىك بولغىنى _ ئۇيغۇرلارنىڭ مۇستەقىللىق يولىدىكى بارلىق "ئىچكى-تاشقى" ھەركەت خەرىتىسىنى، بىز بىلەن ھېچقانداق يېقىنچىلىقى بولمىغان تاشقى جەمىيەت ئىنسانلىرىنىڭ سىزىقى ئاستىدا ئېلىپ بېرىش پىرىنسىپىنى قوللۇنۇش . بۇنداق نادانلىق ۋە بىچارە ئىنقىلاۋى ھەرىكەت تۇيغۇسى، دۇنيانىڭ ھىچبىر مۇستەملىكە دۆلەتلىرىدە ئېلىپ بېرىلغان ئەمەس. ھەتتا ئەڭ ئاجىز سەۋىيەدە سىياسى ھەرىكەت باشلىغان مەشھۇر ئافرىقا دايىسى "نېلسون ماندىلا"مۇ ئۇنداق سىياسى خەرىتىدىن پايدىلانمىغان . ئالدىمىزدىكى يۈز يىللىق تارىخى ئىنقىلاپلار جەريانىغا ۋە يېڭى ۋۇجۇتقا كەلگەن مۇستەقىل دۆلەتلەرنىڭ سىياسى يىتەكچىلىرىنىڭ تۇتقان يوللىرىغا قارايدىغان بولساق، ئۇلار تامامەن ئۆز خەلقىگە تايىنىپ ھەركەت قىلدى ۋە ئۆز خەلقىنىڭ تۆلىگەن چەكسىز بەدەللىرى نەتىجىسىدە ئۆز مۇستەقىللىقىغا ئېرىشتى .
بىراق بىز ئۇيغۇرلار ئەنە شۇنداق بىچارىلەرچە ئىقىلاۋى ھەرىكەت يۇلىنى تاللىغانلىقىمىزنىڭ سەۋەبىدىن، مۇستەقىىللىق يۇلىدا ئېلىپ بېرىلىۋاتقان تۈرلى ھەرىكەت-داۋالىرىمىز كۆرۈنۈشتە ئالاھىدە ئىلگىرلەۋاتقاندەك كۆرۈنسىمۇ، ئەمىلىيەتتە ھىچقانداق ئالدىغا ئىلگىرلەش يوق، بەلكى كۈندىن-كۈنگە ئارقىغا چېكىنىشتەك روھى مەغلۇبىيەت ئاشكارىلىنىپ، دۇنيا جامائەتچىلىكى ئالدىدا كەسكىن ھالدا، بىزگە كېرەك بولغىنى "شەقى تۈركىستان مۈتەقىللىقى " دىگەن جاراڭلىق باياناتنى ئېلان قىلالمايدىغان دەرىجىدە روھى ئۈمىدسىزلىك كەيپىتاتى شەكىللىنىپ تۇرماقتا. ئەنە شۇ سەۋەپتىن خەلقىمىز ئارىسىدا كېلەچەككە بولغان بىرخىل غۇۋا چۈشەنچە ۋە غۇۋا كۆز قاراش مەۋجۇت. مەزكۇر غۇۋا چۈشەنچىلەرنى مىللىتىمىز كاللىسىدىن تامامەن يۇقۇتۇش، ئۇلارنىڭ روھى دۇنياسىدىكى ئۈمىدسىزلىك خىياللىرىنى يۇيۇپ تازىلاش، ئۇلارنىڭ ئۈمىدسىزلىك روھىيىتىنى داۋالاپ جەڭگىۋار تىرىك روھقا ئايلاندۇرۇش، ئۇلارنىڭ كېلەچەكتە ئۆز-ئۆزىگە خوجا، مۇستەقىل ھايات يۇلى بەرپا قىلالىشىغا ئىشەنچ بېغىشلاش ئۈچۈن، ۋەتەن سىرتىدىكى بارلىق تەشكىلات ۋە ئۇيۇشمىلار باشقىلارنىڭ سىزىپ بەرگەن سىياسى كوزۇر چەمبىرىكىدىن تۇلۇق چىقىشى، مۇسۇلمان مىللىتىمىز ئەزەلدىن داۋاملاشتۇرۇپ كەلگەن مۇستەقىل ھەرقەت يۇلىنى تاللىشى، ھەممە بىردەك ھەقىقەتكە كېلىشى، ئۇلار ئارىسىدا پىكىر بىرلىكى ھاسىل بۇلىشى، ۋەتەن-مىللىتىمىزنىڭ ھۆرلىكى ئۈچۈن ئېلىپ بېرىلىۋاتقان ھەرتۈرلى ئەمىلى ھەركەت-پائالىيەتلەر ئۆز يۇلىدا ئىتىراپ قىلىنىشى ۋە ئۆز-ئارا قوللاشقا ئېرىشىشى، قايسى تۈردىكى ھەرىكەت بىرەر ياردەمگە ئېھتىياجلىق بولسا، قالغان بارچە تەشكىلاتلار شۇ ھەركەتكە ئەمىلى ياردەم قىلىشى ۋە ئۇلارغا ئارقا تىرەك بۇلىشى، مىللىتىمىز ئىچىدىكى تۈرلى سىنپى كۈرەشلەرگە قەتتى خاتىمە بېرىلىشى، ۋەتەن ئىچى ۋە سىرتىدا ئەمىلى ھەركەت ئېلىپ بارغان ۋە بۇ يولدا تۈرلى قىيىنچىلىقلارغا يۇلۇققان قېھرىمان-پىدائىلار خەلقىمىز قەلبىدە يۇقىرى ئورۇن ئېلىشى ۋە ھەممىسىگە ئوخشاش مۇئامىلە قىلىنىشى، ئۇلارنىڭ شەخسىيىتى ھەرتەرەپتىن ئالاھىدە ھىمايە قىلىنىشى ئارقىلىق، ۋەتەن ئىچى ۋە سىرتىدىكى بارچە ۋەتەنداشلارغا يېڭىدىن روھى ئىلھام ۋە ئۇزۇق بۇلالايدىغان، شۇنداقلا ئۇلارغا يېڭى ئويغۇنۇش تۇيغۇسى بېغىشلىيالايدىغان نىشانلارغا مىللىتىمىز ئالدىدا راسچىللىق بىلەن قەدەم بېسىلىشى، كۈنىمىزدە يۈز بېرىۋاتقان رېقلام باشقا - رىئاللىق باشقا، يوليۈرۈش باشقا - يۈرەك سوقۇش باشقا ھادىسلىرى قەتتى بولماسلىقى، مىللىتىمىز چۇڭقۇر ئېھتىياجلىق بۇلىۋاتقان يېڭى پىكىر، يېڭى ئىددىيە، يېڭى پىلان، يېڭى ھەركەت، ۋە يېڭى نىشانلارنىڭ ئوتتۇرغا قۇيۇلىشى ئىنتايىن مۇھىم.
ئەنە شۇنداق ئاساسى ۋاستىلىق رول ئوينايدىغان "رىئاللىق - راسچىللىق" بىلەن "يېڭى پىكىر - يېڭى ئىدىيەلەر" مىللىتىمىزنىڭ ئۈمىدسىزلەنگەن روھى دۇنياسىنى قايتىدىن داۋالاپ، ئۇلارنىڭ نۆۋەتتىكى تۆت كۆز بىلەن كۈتىۋاتقان مۇستەقىللىق ئارزۇلىرىنىڭ ھەقىقى ئەمەلگە ئېشىشىغا، شۇنداقلا ئۇلارنىڭ نۆۋەتتىكى روھى دۇنياسىنىڭ قايتىدىن ئويغۇنۇپ، كېلەچەكتە مۇستەقىل ياشاش ئۈچۈن "يېڭى جەمىيەت بەرپا قىلىشقا" بولغان ئىشەنچ - تۇيغۇلىرىلىرنىڭ يېڭىدىن تىرىلىشىگە ئەمىلى تۈرتكە بولالايدۇ !!!.
2011-12-17